Månadens giggare på Gigstep: Emin Al-Maatooq
Efter åtta månader som giggare hos ett av Nordens största IT-företag står Emin Al-Maatooq fast vid att Gigstep är vägen in på arbetsmarknaden. Han har inte bara ambitioner om att fortsätta sin egen tillväxt och utveckling, men även om att klättra mot nya höjder inom företaget.
Emins gig-resa
Teknikintresset tog fart redan som ung och han gick snabbt från att testa programmering och felsökningar hemma till att han blev allas go-to IT-support och började till och med hjälpa sina vänner med att bygga ihop sina egna datorer. Men när det var dags för Emin att ta sig ut i arbetslivet var han inte säker på vilken väg han ville gå yrkesmässigt, och det var då han kläckte idén av att kombinera sin passion för IT med sin karriär.
Efter några kortare uppdrag och extrajobb inom administration och service insåg Emin att första steget mot en karriär inom IT låg inom att vidareutbilda sig. Därför började han studera programmet Technical Operations Specialist vid en yrkeshögskola. Men i slutet av sin utbildning blev det dock inte mycket glada miner då världspandemin covid-19 bröt ut, vilket förändrade de avslutande momenten såsom praktik. Det var just inför praktiken som Emin initialt haft sin första kontakt med Gigstep där han diskuterat olika företag och bolag för eventuell praktikplats. Men på grund av den rådande världspandemin blev det inte fallet. Men trots de utmaningar som pandemin medförde, fullföljde Emin sin utbildning och kastade sig in i arbetsmarknaden.
”Jag hade bara hört goda saker om Gigstep, jag har kompisar som fått jobb via er och alla har bara haft bra saker att säga. Så jag tänkte att det måste vara något för mig och bad dom lägga in ett gott ord för mig.”
Precis som för många andra var arbetsmarknaden inte den mest lukrativa under pandemin och Emins examen. Så i stället fann han möjligheter på andra ställen. En bekant hade börjat streama på YouTube och börjat få en större följarskara. Emin tog då tillefälle till akt och frågade ifall han kunde få sköta det tekniska arbetet så som redigering och klippning av YouTube-klippen, vilket visade sig vara ett steg i rätt riktning. Dock märkte han väldigt snabbt att han saknade den sociala aspekten av att inte vara på ett kontor med kollegor. Det var då han kom ihåg Gigstep och bad en god vän som tidigare giggat via Gigstep att lägga in ett gott ord om honom. Kort därefter blev han kontaktad av vårt team av Gig-Managers.
Nu jobbar Emin i service-desken, specifikt inom 1st line supporten, på ett av Nordens största IT-bolag. Med sin tekniska bakgrund hjälper han kunder med allt ifrån att felsöka, lösa problem med programvara, hårdvara, nätverk och andra IT-relaterade frågor.
Bara green flags
Trots att Emin har varit en del av företaget i över 8 månader och nu samlat på sig många nya erfarenheter, ser han inga större utmaningar med att gigga. Gigsteps processer har visat sig varit väldigt omfattande och förberedande och man blir väldigt inkluderad på företaget där Emin giggar.
”Man känner sig som en av de fastanställda. Alla har lika villkor och jobbar utifrån samma förutsättningar, man känner sig verkligen som hemma här. Oavsett om man är här via Gigstep som konsult eller om man kommit in på företaget via ett sannat sätt. Det har bara varit green flags.”
Att navigera sig fram i arbetsstrukturen
Emin berättar att det ”absolut fanns en upplärningskurva” när det kom till att lära sig vem man svarar till och vem som är ansvarig för en när han var nyanställd. Det har exempelvis funnits stunder när Emin frågat sina kollegor arbetsrelaterade frågor och han blivit hänvisad till sin platschef men som sedan hänvisat honom vidare till våra Gig-Managers, eftersom han är anställd på företaget via Gigstep är det inte platschefen på företaget som är direkt ansvarig för honom. Vilket i början kunde vara ett lite förvirrande mind-set att komma in i och vänja sig vid. Men med tiden så kommer man in i det och nu går Emin direkt till sin Gig-manager Joel om det är något och det fungerar ”hur smidigt som helst”. Emin berättar även att även om Joel inte är på plats på företaget varje dag så är han otroligt lättillgänglig och det är aldrig några problem med att höra av sig. Så man har fortfarande en väldigt nära relation med sin Gig-manager.
Det viktigaste steget är det första
Enligt Emin ska en giggare vara en person som visar det där lilla extra, som tar för sig och visar på intresse och tar initiativ. Han berättar att eftersom man inte är direkt anställd på själva företaget, men att tanken är att man ska bli fast anställd när ens uppdrag löpt ut, är det alltid bra att visa framfötterna.
”Det är viktigt att man visar att man vill vara här, att man vill lära sig och utvecklas. Visa det lilla extra och vara initiativtagande. Speciellt inom IT så kan man klättra jättemycket.”
Som tidigare nämnt är ambitionen med Emins uppdrag att det ska gå över till en tillsvidareanställning på hans nuvarande uppdrag. Men han berättar att ifall det av någon anledning inte skulle bli fallet så är han öppen för att fortsätta gigga, så länge det går via Gigstep. Han berättar att processen genom Gigstep har varit smidig samt han har ett stort förtroende för Gigsteps Gig-managers. Så därför vet han att ifall han skulle behöva ett nytt uppdrag, så löser Gigstep det.
”Många kanske tror att det är ”osäkert” att vara konsult eller giggare för man tror att man hoppar runt så mycket. Det är mer första steget och möjlighet att komma in på arbetsmarknaden.”
Om man funderar att gigga så rekommenderar Emin att det bara är att köra och testa. Gigsteps processer har visat sig vara väldigt smidiga vilket har varit pricken över i:et för Emin när man ska gigga.
”Man kan aldrig på minus på det. Det viktigaste steget är det första. Det första steget kan också vara det svåraste men ibland måste man ta sig ur sin comfort-zone, och våga! Men det är verkligen otroligt enkelt att börja gigga. Vem som helst klarar av att söka.”
Vill du, precis som Emin, ta steget och bli giggare? Connecta med oss direkt!
Kolla in tidigare månadens giggare här!