Bli giggare – första stegen
Okej, du har bestämt dig för att börja gigga. Så roligt! Grattis och välkommen till en ny värld full av möjligheter! Nu vill du bara sätta i gång men hur gör man? Och vad är viktigt att tänka på?
Vad är en giggare?
Till att börja med reder vi ut vad som egentligen menas med ett gig. Ett gig är ett sorts konsultuppdrag eller en projektanställning och innebär att du jobbar som frilansare i stället för att ha en vanlig tillsvidareanställning. Tar du flera sådana uppdrag så är du en giggare. Uppdragen varierar mycket och kan vara allt från korta till längre gig. Som giggare har du chansen att prova på olika branscher eller så väljer du kanske att fokusera på en enda bransch.
Hitta din nisch
Först och främst behöver du se över vad du kan och vad du är bra på. Det blir mycket lättare att börja gigga om du tydligt kan förklara dina styrkor och vad du kan hjälpa till med för potentiella kunder. Men hur går du tillväga för att hitta vad du är bra på? Om du tänker på tidigare jobb och vad dina arbetsuppgifter var där så finns det färdigheter du besitter som du med största sannolikhet kan utnyttja för att börja gigga. Oavsett om det handlar om kreativt skapande eller en specifik programvara så är chansen stor att en arbetsgivare hellre skulle betala dig än att ta sig tid att lära sig allt själv. Genom att koncentrera dig på dina styrkor kan du specialisera dig och bli en ovärderlig tillgång. Du kan också fundera på om det är någon kunskap du saknar för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Kanske finns det någon kurs eller en certifiering du kan ta för att bygga på din profil och sticka ut?
Bygg ditt personliga varumärke
När du har hittat din nisch behöver du bygga ditt professionella rykte, ditt så kallade personliga varumärke. Fundera över hur du vill att omgivningen ska uppfatta dig. Vad står du för och vad gör just dig unik? Om du har kunskap om både dina styrkor och värderingar har du en bra grund att utgå ifrån. När du bygger ditt personliga varumärke delar du med dig av dig själv, lyfter fram dina bästa sidor och visar vem du är som person. Låtsas inte vara någon du inte är för då känns det bara oäkta. Personligheten måste vara genuin.
Ett bra sätt att visa vem du är och vad du kan är att ha en hemsida. Du kan till exempel ha en portfolio eller en blogg på sidan som bidrar till att stärka ditt personliga varumärke. Självklart bör du även använda dig av sociala medier som till exempel Linkedin och Facebook för att marknadsföra dig själv. Be tidigare kollegor eller chefer att skriva en rekommendation, gå med i grupper, var aktiv och visa ditt engagemang.
Använd ditt nätverk
För att få ett gig behöver du ha ett kontaktnät. Har du inte ett sedan tidigare är det nu hög tid att snabbt bygga upp ett. Börja med att kolla igenom Linkedin för att se vilka du känner och vad de sysslar med idag. Kanske finns det någon där du kan kolla med och se om det finns ett intresse. Sitt inte och vänta på att jobben ska komma till dig. Jo det händer visserligen ibland att rekryterare upptäcker din profil och kontaktar dig på Linkedin men se till att själv vara aktiv och ta kontakt med tänkbara arbetsgivare. Det behöver inte vara så avancerat utan kan ibland vara så enkelt som att ta en fika med någon i ditt nätverk och utbyta erfarenheter. Sprid även dina planer i sociala medier och berätta vad du kan hjälpa företag med så finns chansen att nya möjligheter dyker upp som du kanske inte har tänkt på. Både Facebook och Linkedin har dessutom grupper du kan gå med i där du kan få nyttiga tips och tricks på vägen samt även se lediga gigs.
Se över försäkringar och pension
Glöm inte tryggheten. Det är mycket att tänka på när du börjar gigga men om du lägger tid på att se över försäkringar och tjänstepension redan från början så tjänar du på det i längden. Som giggare är det du själv som måste se till att du har ett bra försäkringsskydd och får en vettig pension. Målet bör vara att ha ett lika bra försäkringsskydd och pensionssparande som en person som är anställd. En god idé är att jämföra priser och villkor mellan olika bolag innan du bestämmer dig för vilka försäkringar du tecknar.
Ta rätt betalt
En av de största utmaningarna är att sätta rätt pris för dina tjänster. För att veta hur mycket du kan ta betalt behöver du jämföra marknaden och se hur mycket andra giggare tar betalt för liknande tjänster. En viktig utgångspunkt är att sätta ett pris som visar dina rätta kvalifikationer och ditt värde på marknaden, och att priset varken är för högt eller för lågt. En sak som är lätt att glömma i början är att du även behöver ta hänsyn till andra kostnader som administration, nätverkande, marknadsföring, resor etc. Därför kan det vara bra att göra en kostnadsbudget inför varje gig där du beräknar fasta och rörliga kostnader. Sedan kan du gå baklänges för att räkna ut vilket pris du behöver ta ut för att gå med vinst och få den lön du har tänkt dig.
Var beredd på att i alla branscher finns det alltid personer som är villiga att göra jobbet till ett mycket lägre pris. Konkurrera inte med dessa eftersom det då blir svårare för hårt kämpande kollegor att få rätt betalt. Försök i stället att sätta rätt pris från början som reflekterar dina kompetenser så visar det att du förstår ditt faktiska värde. Det bästa är att göra upp om ett pris redan innan du börjar med ett gig. Visst kan det kännas jobbigt men det kommer att kännas skönt och blir så mycket enklare i längden.
Ha tålamod
Att leta lediga gig kan ibland vara tufft och du kommer att stöta på motgångar ibland. Då gäller det att du tror på dig själv samt att du har en stor portion tålamod. Saker och ting händer inte alltid på en gång utan det tar ofta lite tid innan det faller på plats. Är du mellan uppdrag så satsa på att bli ännu bättre på något, ge dig ut och knyt nya kontakter samt visa att du faktiskt brinner för det du gör. Det kommer att löna sig i slutändan!
Ett bra sätt att snabbt komma i gång som giggare är att leta jobb via frilansplattformar eller konsultbolag så som gigstep.se.
Nyfiken på vilka gigjobb som är lediga just nu? Klicka här för att komma till våra lediga gig.