Så marknadsför du dig som giggare – 5 smarta tips!

av apr 4, 2022Arbetsmarknad, Gig-ekonomi, Giggare

Ett av de viktigaste stegen för att lyckas som giggare är att du lär dig att marknadsföra dig själv. Och att du vågar. Kanske har du sedan barnsben fått inpräntat att det är fult att skryta, men när det kommer till marknadsföring är detta just vad du behöver göra. Fast på ett bra och smart sätt såklart. Men hur börjar du och vilka sätt marknadsför du dig bäst på? Här ska du få några tips på vägen till en lyckad marknadsföring för dig som giggare.

1. Se till att synas

Här gäller det gamla talesättet syns du inte – finns du inte. Och visst låter det självklart men för att potentiella kunder ska hitta dig behöver du synas. Satsa på att ha en snygg och lättnavigerad hemsida men försök att inte lägga ner för mycket tid på den. Den behöver faktiskt inte vara perfekt. Det viktigaste är att du når ut med dina tjänster och att det finns ett enkelt sätt att kontakta dig på, en Call To Action. Något som är värt att lägga lite extra tid på är att jobba med dina hemsidetexter. Anledningarna till detta är flera. Dels undviker du eventuella stavfel så att du inte ger ett oprofessionellt intryck. Dels kan du jobba med sökmotoroptimering, så kallad SEO. Genom att bland annat använda nyckelord, rubriker och länkar på rätt sätt hamnar din hemsida högre upp i Googles sökresultat och blir lättare att upptäcka. Ju lättare du är att hitta – desto fler potentiella kunder får du. Låter det krångligt? Lugn bara. På nätet hittar du en mängd guider för nybörjare om hur du förbättrar din SEO. En sista sak värd att nämna är att se till att dina sociala medier är uppdaterade och att informationen där stämmer överens med din hemsida. En väl uppdaterad Linkedin-profil kan till exempel leda till att rekryterare kontaktar dig angående lediga uppdrag.

 

2. Visa vad du kan

När kunderna väl hittat dig är det viktigt att du på ett tydligt sätt visar vilka tjänster du erbjuder. Med en portfolio med tidigare jobb och uppdrag kan du på ett enkelt sätt visa vad du kan hjälpa till med. Andra sätt att visa vad du kan är att blogga eller till exempel skriva om olika kundcase. Tänk då på att inte bara lista allt du kan. Du behöver även visa hur bra resultatet blev. Annars är det som att rabbla upp alla ingredienser till ett recept utan att sedan berätta hur god och populär maträtten blev. Fokus bör alltså vara på hur du löste kundernas problem, vilka förbättringar som uppnåddes samt hur nöjda kunderna blev. Har du inga riktiga kundcase än kan ett tips vara att i stället skriva om hur du kan bidra med dina förmågor och din kompetens för att till exempel öka dina potentiella kunders försäljning. När det gäller sociala medier är Linkedin den bästa plattformen att marknadsföra dig på. Där kan du dela dina prestationer i inlägg och även i specifika grupper som passar din bransch. Även Facebook har många grupper där du kan dela med dig av vad du har gjort eller vad du kan erbjuda. Men även andra sociala kanaler som Instagram och Youtube kan passa beroende på vem du är och vilka typer av tjänster du erbjuder. Våga testa dig fram!

3. Lyft andra

När vi ändå är inne på ämnet sociala medier slår vi ett extra slag för alla möjligheter till interaktion. Utforska olika grupper på Facebook och Linkedin och se vilka som passar just dig. Passa på att nätverka, kommentera, diskutera, gilla och bygg viktiga relationer till potentiella kunder och samarbetspartners inför framtiden. Men tänk på att inte bara lyfta dig själv. Lyft också andra. Då kommer andra i sin tur att lyfta dig. Engagera dig i andra, ge positiva kommentarer och var generös. Ett snällt ord kostar inget men gör så mycket. Genom att gilla och fira andras framgångar bygger du meningsfulla relationer och övar upp din förmåga att marknadsföra både dig själv och andra.

 

4. Fokusera på bra kunder

Är du i början av din gig-karriär är det helt förståeligt att du tar dig an alla uppdrag du hittar. Men i längden är det inget du vinner på. Det kan bli många små uppdrag och du behöver lägga mycket tid på att leta nya kunder. Vissa som kanske är dåliga för ekonomin eller som är krångliga att ha att göra med. Vad menas då med en bra kund? En bra kund är en kund som är lätt att jobba med och som betalar bra. Det kan även finnas andra kriterier för att en kund ska klassas som bra. Har kunden ett uppdrag som öppnar upp möjligheter för fler uppdrag längre fram är det också en bra kund. Försök att hitta ett företag där du ser potential för ett större samarbete i framtiden. Då kan du marknadsföra dig och erbjuda kunden fler tjänster längs med vägen.

 

5. Håll alltid utkik efter nya uppdrag

När du har tillräckligt med uppdrag kan det vara lätt att bara köra på. Men bli inte för bekväm. En kund kan plötsligt bestämma sig för att avsluta ditt kontrakt med väldigt kort varsel. Därför behöver du fortsätta att marknadsföra dig och söka jobb hela tiden. Som giggare är det ju upp till dig att hitta nya uppdrag. Söker du många uppdrag får du nya värdefulla kontakter som ser vad du kan och som kan tipsa om dig för framtida behov. Som sagt, lägg några timmar i veckan på att nå ut till potentiella kunder och se till att ha flera dörrar öppna för att bredda dina valmöjligheter.

Nästa steg

Ett bra första steg för att marknadsföra dig och visa vad du kan är att connecta med oss på Gigstep! När du connectar med oss och berättar mer om dig själv ökar du dina chanser för en bra matchning plus att du blir först med att få tips om lediga tjänster. Men det viktigaste tipset av alla är egentligen att bara börja med din marknadsföring! Det behöver varken vara svårt eller kosta en massa pengar. Däremot kan det ta lite tid. Både själva marknadsföringen och innan du ser något resultat. Men ge inte upp utan du har allt att vinna. Och strunta i allt vad jantelagen heter! Visar du att du tror på dig själv så kommer andra också att göra det. Lycka till!

Funderar du på att börja gigga eller har precis fått ditt första gig? Då kan det vara mycket nytt att tänka på. Hur du kommer i gång som giggare och vad som kan vara bra att tänka på i början kan du läsa mer om här!