Hur gentelligent är du? Vikten av generationsintegration
I vad många betraktar som en större pågående förändring, både i näringslivet och det offentliga, finns det sannolikt något som är viktigare än mycket annat för att bygga framgång. Nej, inte det nu välanvända, kanske lite för använda begreppet hybridarbete. Om det kan vi komma tillbaka någon annan gång i sammanhanget. Utan det handlar om att vara gentelligent. Är det ens ett ord? Svaret är väl njaa. Låt oss använda det ändå.
Det finns snarlika begrepp om man så önskar. Multigenerationell kan vara ett. Finns säkert andra. Vad som avses? Att bygga organisationer med en mix av individer som tillhör olika generationer. För visst tror vi att det är skillnad på boomers, millennials och Z:s. Inte att glömma de beryktade i generation X och nu de nya Alphas.
Kampen mot diskriminering
En del av gentelligens handlar sannolikt om problemen med ålderism. Även om kampen mot diskriminering på grund av ålder inom arbetslivet fått ett visst fokus. Är den kampen, tyvärr, långt ifrån vunnen eller färdig. Det sker fortfarande totalt onödiga bortval i rekryteringar av vad som kunde blivit en värdefull medarbetare. Ofta för att någon fyllt några år mer än femtio men inte sällan också för en person är under de trettio.
Visst går det argumentera för att generationsbegreppet är trubbigt. Vi är alla individer – säkert är det så. Det finns sannolikt en och annan boomer dold i en Z:s kropp och kanske också vice versa. Dock finns kopplingen mellan generationer och tekniksprång, trender, stora omvärldshändelser och kriser som påverkat i större eller mindre utsträckning. Även om vi inte alltid medvetna om det.
Är du gentelligent?
Frågan är då. Är du och din verksamhet gentelligent och varför ni skall vara det? Här skulle det kunna vara läge för en tankeövning. Tänker vi skippar det och går rakt på den berömma pudelns kärna. På tal om generationer – pudelns kärna – någon? Vem säger så nuförtiden förresten?
Svaret är att en bra mix av generationer påverkar möjligheten till att vara eller bli framgångsrik. Som någon formulerade det, det påverkar organisationers mål och mående. Ja – det finns studier som visar detta. Också något vi återkommer till. För återkommande blir det. Både i podd – och bloggform.
I dessa blir det resonemang om varför det är viktigare nu än förr eller om det inte alltid varit viktigt? Om och hur det verkligen påverkar framgång, lönsamhet och måluppfyllelse? Hur gör man eller hur gör man inte, dels i rekrytering dels i det dagliga arbetet? Mår medarbetare bättre? Är vi sämre eller bättre i Sverige? Och kanske viktigast av allt för vissa; vem som har företrädesrätt för om, hur och när emojis skall användas och hur de skall tolkas😉
Massor att – to be continued – om, från oss på Gigstep och Geist i strävan om att bli mer gentelligent.
Vi hörs och ses!
PA Prabert (Gen X)